kathrine.reismee.nl

how to deal with the indian culture

Hallo allemaal!

Na de eerste cultuurshock te hebben overleefd is hier weer even een update vanuit India J

De treinreis naar Lucknow verliep niet helemaal vlekkeloos, ik zal jullie de details besparen maar laten we het er maar op houden dat de conducteur niet echt blij met me was en ik gelukkig mijn reispillen mee had. In Lucknow op het station werd ik opgehaald door iemand van Aiesec en na de gebruikelijke politie-ondervragingen reden we naar het huis waar ik zou gaan wonen. Dat viel behoorlijk tegen, ik ben de enige buitenlander tussen allemaal indiase meiden. Ze waren heel aardig, daar niet van, maar ook best wel saai. Behalve werken, studeren en tv kijken (in het Hindi...) deden ze niet veel. Na een week had ik het daar dus wel gezien en kon ik na een paar telefoontjes met Aiesec Lucknow verhuizen naar een ander huis waar ook 2 aiesec-trainees kwamen wonen, 2 meiden uit Polen. Toen ik daar aankwam was het wederom best wel een shock, er was helemaal niks in huis, behalve dan deze 2 poolse meiden, 1 matras en een paar (lege) flessen poolse wodka. Zij woonden daar zo al een paar dagen en hadden er intussen ook wel genoeg van.. dus toen begon het eindeloze gebel met Aiesec of ze toch alsjeblieft wat bedden, matrassen, stoelen en kookspullen konden regelen, in ieder geval alles wat in een normaal huis aanwezig is... Toen dat niet werkte ben ik twee keer heel boos geworden en wonder boven wonder was alles toen binnen anderhalve dag geregeld. Nouja, bijna alles. We wachten nog op een koelkast en inmiddels hadden we zelf ook al een winkelcentrum gevonden en de belangrijkste dingen gekocht.

Ondertussen was ik ook nog elke dag op mijn stage te vinden, wat me echt heel erg goed bevalt. Ik heb hele leuke collega's en interessant werk. Eerst begin ik met een onderzoek naar de situatie van thuiswerkende vrouwen die voor veel te weinig geld Chikan-art maken, dat is een soort borduurwerk waar Lucknow bekend om staat. Als dat klaar is ga ik samen met Farida, de oprichtster van de NGO, bij de state government langs en met hun programma's bedenken voor bijvoorbeeld zorgverzekeringen, een minimumloon, kinderopvang, scholing, arbeidswet, kortom alles wat voor ons in Nederland heel normaal is maar wat voor deze vrouwen in de informele sector nog ontbreekt.

Er zijn nu ook nog 2 andere trainees in ons huis, een meid uit brazilie en een jongen uit Japan. Echt een gezellig clubje en we zijn al een paar keer uitgeweest en wat bezienswaardigheden in Lucknow bezocht. Bijvoorbeeld een soort Moskee-monument, waar overigens geen bal aan was.. De indiase toeristen dachten er blijkbaar ook zo over want ze maakten vooral foto's van ons... Hetzelfde gold voor de dierentuin, wij waren veel interessanter dan de apen en olifanten. Je kan geen meter lopen of er vraagt wel weer iemand ‘foto foto'.

Ook het uitgaan is hier heel anders dan in Nederland, maar daarover later meer. Deze blog is inmiddels al wel lang genoeg en omdat foto's soms meer zeggen dan woorden zal ik ook proberen zo snel mogelijk wat mooie plaatjes te plaatsen!

Als jullie komend weekend Carnaval aan het vieren zijn ben ik waarschijnlijk in Agra, bij de Taj Mahal!

In ieder geval heel veel plezier gewenst en ik ben benieuwd hoe het allemaal in NL is!

Liefs, kathrine

Reacties

Reacties

Milou

Haa toeristische attractie ;) hahah echt grappig dat je daar zo opvalt! Ben super blij voor je dat je 'n gezellig huisje hebt gevonden! (nu nog 'n bed.. maar dat zijn de details ;)) Heeel veel plezier bij de taj mahal! Ben benieuwd naar de foto's :D
smak!

wencke

Meis!
Goed om weer wat van je te horen, en dat je op een beter plekje terechtgekomen bent! :D Lekkr stappen daar met zn alle, zo mag ik dat horen;) Geniet! en echt super tof om ook wat fotos te zien. geeft ons ook beetje een indruk:) Tot het volgende mailtje/verhaaltje!

Liefs

Martine

Heeej kathrine!
Wat leuk om te horen dat je een leuk huis hebt gevonden! Gelukkig dat het jullie is gelukt een beetje inrichting voor elkaar te krijgen.
Moet wel grappig zijn als iedereen met je op de foto wil haha. Ben je inmiddels al gewend ad drukte?
Leuke foto's! Kunt wel zien dat je het naar je zin hebt daar :)
Geniet er nog van en veel plezier bij de Taj Mahal!
Kus

Jorinde

Hej Meiss

K ben blij dat het goed gaat daar. En wat maf dat je daar een toeristische atractie bent. In het begin is dat wel grappig ja. blijf je nu daar zitten tot het einde? en hoe lang blijven de andere meisjes zitten daar?

Geniet er nog van daar.
Liefs!

Marianne

Hee Kathrine :)
Jee wat een cultuurshock moet dat inderdaad geweest zijn!! En zo'n sterrenstatus is weer eens wat anders dan onopvallend over de Nederlandse straat...
Leuk om te lezen hoe het daar is :D

Liefs vanuit het carnaval vierende Nederland!

mariet

hee lief nichtje,
ja je bent zo te lezen en te zien een echte ster.
ik heb ook nog al je mailtjes gelezen die had je moeder al doorgestuurd, dus ik was al redelijk op de hoogte. maar inderdaad wel leuk die foto's.
fijn dat je huisvesting nou ook goed is en het werken bevalt ook heel goed begrijp ik.
nou hier is de carnaval los gebarsten, tessa heeft de smaak te pakken en is voor de derde avond al aan het carnavallen, in rossum , zaltbommel en ammerzoden.
verder is juultje ziek, dus die slaat dit jaar de carnaval over, ze had zich zo verheugd op de optochten en het kindercarnaval....loe sis ook ziek geweest en die zit net in een wat lastige leeftijd, te groot voor de kleintjes en te jong om de kroeg in te gaan.
en verder wachten we met smart op de lente, vooral als ik jou foto's zie dan wil ik ook de ZON!
een dikke kus van gerrit, mariet, tessa loes en julia

oma

Hallo Kathrine.
Ik heb de foto's allemaal gezien, prachtig allemaal, de jeugd en de gebouwen. De voorzieningen voor de mensen in India zijn lang niet zo goed als hier bij ons in Nederland, begrijp ik. Fijn dat het goed met je gaat en dat er ook leuke andere meiden zijn. Je maakt heel wat mee zo. En het is altijd warm daar? Ik ben nu bij je ouders, heb je geen heimwee naar huis? En heb je nog wel eens contact met je familie in Canada?
Hartelijke groeten en een dikke kus van oma.

Koen Lucknow veteraan ;)

klinkt bekend! ik heb het echt ted oen met jullie....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!